RX 300 2T MY25
Kilka miesięcy temu projekt Beta mający na celu poszerzenie granic RideAbility oficjalnie wylądował w nowym wymiarze Motocrossu, a toskańska firma jest już gotowa, by dzień po dniu ulepszać swoje modele i utrzymywać swoje motocykle na najwyższym poziomie.
RX 450 był oficjalnie pierwszym motocyklem Cross 4-Suw, zbudowanym przez producenta z Rignano sull’Arno, a dla fanów była to także okazja do jazdy na Made in Beta MX, pochodzącym od prototypu wyścigowego, który od czterech lat rywalizuje w Mistrzostwach Świata MXGP.
RX 300 2T to motocykl Cross-Country wprowadzony jako ekskluzywny model na rynek USA w 2021 roku, początkowo oparty na projekcie z dziedziny Enduro, który został dostosowany do świata motocrossu za pomocą serii specyficznych adaptacji. Sukces tego projektu oraz coraz większe doświadczenie w Mistrzostwach Świata MXGP z modelem 450 4T skłoniły włoską markę do otwarcia przepustki i konfiguracji RX 300 jako pełnowartościowego motocykla motocrossowego, mającego tylko kilka cech wspólnych z modelami Enduro.
W roku modelowym 2025 RX 300 przeszedł szereg istotnych zmian w silniku, zawieszeniu i ramie, które całkowicie oddzieliły go od świata Enduro i tak jak RX 450, stworzyły samodzielny projekt w pełni poświęcony motocrossowi.
RX 450 także otrzymał nowe ekscytujące aktualizacje, które zaostrzają broń modelu, przygotowując go do walki na torach MX na całym świecie. Wśród wielu zmian w nowych modelach RX, to, co pozostaje niezmienne, to cel projektu: wyposażenie motocykla w ramę, silnik i komponenty najwyższej klasy oraz wprowadzenie nowej granicy RideAbility do świata MX.
Co oznacza RideAbility dla Betty? Oznacza to projektowanie i budowanie motocykli, których zdolność do jazdy jest ich najważniejszą wartością. Każdy motocykl marki Betamotor jest zaprojektowany przez florenckiego producenta, aby zapewnić każdemu jeźdźcowi motocykl, który jest zarówno łatwy w prowadzeniu, jak i wysoko wydajny. Produkt zdolny wyciągnąć najlepsze umiejętności z każdego jeźdźca, dzięki kombinacji silnika i ramy, która zapewnia świetną zabawę bez obaw o wydajność na poziomie mistrzowskim.
RX 300 i 450 idealnie realizują ten cel, każdy na swój sposób: oba reprezentują doskonałe połączenie mocy i kontroli, kładąc na środku projektowania obsługę i typowe dla Betamotoru rodzinne uczucie łatwości użytkowania, skupione na bezkompromisowej zabawie.
RX 450 już otrzymał interesujące aktualizacje z nowym rokiem modelowym, wszystkie nowe cechy wprowadzone do modelu RX 300 2T od Betty są naprawdę niespodzianką, z następującymi elementami znacząco ulepszonymi:
Rama: podobnie jak w modelu 450, RX 300 również otrzymuje nową ramę, specjalnie dedykowaną do użycia w motocrossie, zachowując wiele znanych proporcji modeli Betamotor, ale z serią specyficznie przeprojektowanych i wzmocnionych części w porównaniu do standardowych modeli Enduro. Rama zyskała szerszy główny belek niż w przeszłości (o 1 cm więcej), co nie boi się obciążeń wynikających z powtarzających się lądowań po skokach, co przekłada się na ogólnie większą sztywność w bocznych skrętach generowanych przez wysokosprężyste zakręty. Przekłada się to na precyzyjną, stabilną prędkość zarówno na wjeździe, jak i wyjeździe z zakrętów oraz zapewnia duże poczucie bezpieczeństwa w utrzymaniu wysokiej wydajności silnika. Pozycja i mocowania silnika różnią się od modeli Enduro, zapewniając doskonałą równowagę zarówno w zakrętach, jak i podczas skoków.
Tylna ramka i skrzynka filtracyjna: zgodnie z użyciem nowej ramy, nowe RX 300 odziedzicza aluminium od starszej siostry oraz skrzynkę filtracyjną.
Widelec: widelec Kayaba o średnicy 48 mm ma większy skok niż modele Enduro i otrzymuje nową kalibrację, która tworzy idealne ustawienie razem z nowym pojedynczym amortyzatorem, zapewniając stabilny, szybki i precyzyjny motocykl, zawsze łatwy i precyzyjny w odpowiedzi.
Pojedynczy amortyzator: pojedynczy amortyzator to nowość w tym modelu i, podobnie jak w modelu 450, przechodzi na tłok o średnicy 50 mm, co pozwala na większe wsparcie podczas lądowania po skokach, dzięki większemu hamowaniu hydraulicznemu, i zapewnia stałą wydajność przy intensywnym użytkowaniu, kiedy temperatura rośnie.
System hamulcowy: Nissin z pływającymi zaciskami i tarczami 260 mm z przodu oraz 240 mm z tyłu. Szczególnie z przodu wyróżnia się nowy zacisk, odziedziczony od starszej siostry, mniejszy, lżejszy i lepiej działający niż poprzedni, zapewniając znacznie lepszą wydajność przy puszczeniu gazu na granicy. Z tyłu nowa pompa, po raz pierwszy obecna w modelach wyścigowych Enduro, cechuje się większą mocą hamowania i większą modularnością, oraz innym mocowaniem do ramy.
Chłodnice: RX 450 również dostarcza nowe chłodnice do RX 300 2T, przeprojektowane w górnej części w porównaniu do poprzedniego modelu, aby uzyskać lepszy kąt skrętu i zoptymalizować wewnętrzny przepływ chłodzącej cieczy.
Przełożenie końcowe: tylna zębatka ma 49 zębów, zamiast 48, dla błyskawicznych przyspieszeń!
Plastikowe części: podczas gdy przewody przodu zachowują taki sam kształt, tył ma nową, smukłą i agresywną sekcję ogona, która, nie będąc elementem nośnym, współgra z nową aluminiową ramą. Mniejszy plastikowy zbiornik dla RX 300 ma teraz pojemność około 7 litrów.
Łańcuch: łańcuch bez pierścieni O-ring jest lżejszy i gładziej pracujący niż poprzedni; wszystkie detale, które mają znaczenie, aby robić różnicę na torze!
Silnik i układ wydechowy: jeśli motocykl jest całkowicie nowy pod względem zawieszenia i ramy, to nowe cechy silnika są jeszcze bardziej rewolucyjne i przynoszą osiągi RX 300 na
szczyt jego klasy. Całkowicie nowy silnik składa się z nowego cylindra z większym czasem wydechu i wtrysku, nowej głowicy z większym stopniem sprężania oraz zmodyfikowanych obudów korbowych dolotu w celu zwiększenia wentylacji. Wynikiem tych zmian jest jednostka napędowa o znacznie większym momencie obrotowym niż w przeszłości, która nadal utrzymuje wyjątkowy moment obrotowy na niskich prędkościach, co zawsze wyróżniało 300 2T od Betty, pomimo wyższego maksymalnego momentu obrotowego przy wysokich prędkościach, potrzebnego na torze motocrossowym. Większa moc silnika jest przekazywana na tylną oś za pomocą całkowicie przeprojektowanej 5-biegowej skrzyni biegów, z konkretną przestrzenią biegów do użytku MX, oraz za pomocą sztywniejszego sprężynowania, które lepiej napręża zestaw sprzęgieł w celu zapobiegania poślizgowi. To nowe zestawienie zostało idealnie dostrojone przez dedykowane mapowania, nowe kalibracje gaźników (Keihin PWK 38) oraz wiele sprężyn na odpowiednio dostrojonym zaworze wydechowym. Układ wydechowy, również całkowicie przeprojektowany, oferuje dedykowane rozszerzenie i krótki tłumik, w pełnym stylu motocrossu.
Oprócz tego, oba modele mają szereg wspólnych aktualizacji, takich jak:
Cichy blok uchwytu kierownicy: komfort i motocross to znane zwykle dwa odległe koncepty, ale dzięki nowym blokom Silent wyposażonym w ten model, ta odległość jest znacząco zmniejszona. Celem jest uczynienie chwytu na kierownicy – a więc kontroli nad motocyklem – jak najbardziej komfortowym, nowa aktualizacja tego modelu zmniejsza drgania i podnosi kierownicę o 5 mm w porównaniu do poprzedniego modelu, mniej męcząc jeźdźca i tym samym poprawiając wydajność.
Podnóżki: model 2025 otrzymuje nowe, mniej masywne podnóżki, zapewniające lepszą przyczepność buta jeźdźca, aby utrzymać motocykl pod kontrolą przez cały czas.
Wahacz: pin osi tylnego koła został wzmocniony, zyskując 2 mm średnicy, co daje łącznie 22 mm. Nowy komponent gwarantuje większą sztywność i opór wirowania, co sprawia, że motocykl jest zawsze precyzyjny i dobrze prowadzony, nawet podczas najbardziej gwałtownych przyspieszeń.
Aby uzupełnić nasze podsumowanie motocykla:
- Mapy silnika: oba modele RX są wyposażone w dwie konkretne mapy silnika (mokre i suche), podczas gdy model 4-Suwowy ma także cztery poziomy Kontroli Trakcji (on/off/aktywny z twardą mapą/aktywny z miękką mapą), aby zarządzać znaczną mocą pojazdu we wszystkich warunkach terenowych. Przycisk do wyboru mapy i TC znajduje się na zderzaku kierownicy.
RX jest dostarczane z dostosowanym stojakiem i 4 różnymi paskami przepustnicowymi, aby dostosować reakcję przyspieszenia.
Cena detaliczna brutto: 42 559 zł
Cena ma charakter informacyjny
RAMA | STAL MOLIBDENOWA Z PODWÓJNĄ RAMĄ NOŚNĄ ROZDZIELONĄ NAD PORTEM WYDECHOWYM |
ROZSTAW OSI | 1490 mm |
DŁUGOŚĆ | 2185 mm |
SZEROKOŚĆ | 830 mm |
WYSOKOŚĆ | 1260 mm |
WYSOKOŚĆ SIEDZENIA | 945 mm |
PRZEŚWIT | 340 mm |
WYSOKOŚĆ STOPEK | 422 mm |
WAGA NA SUCHO | 100,0 kg (PRZÓD 48 kg; TYŁ 52 kg) |
POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA | 7,0 l. |
POJEMNOŚĆ SYSTEMU CHŁODZENIA | 1,3 l. |
PRZEDNIE ZAWIESZENIE | KAYABA HYDRAULICZNE LAGI USD ø 48mm Z ZAMKNIĘTYM WKŁADEM |
TYLNE ZAWIESZENIE | AMORTYZATOR KAYABA MONOSHOCK Z PROGRESYWNĄ DŹWIGNIĄ SKOKOWĄ |
SKOK AMORTYZATORA TYLNEGO | 133 mm |
SKOK KOŁA PRZEDNIEGO | 305 mm |
SKOK KOŁA TYLNEGO | 300 mm |
PRZEDNI HAMULEC | TARCZA ø260 mm Z DWU-TŁOCZKOWYM PŁYWAJĄCYM ZACISKIEM |
TYLNY HAMULEC | TARCZA ø240 mm Z JEDNO-TŁOCZKOWYM PŁYWAJĄCYM ZACISKIEM |
PRZEDNIA FELGA | 21 x 1,6 – 36 SZPRYCH |
TYLNA FELGA | 19 x 2,15 – 36 SZPRYCH |
PRZEDNIA OPONA | 80/100 – 21 |
TYLNA OPONA | 120/80 -19 |
TYP SILNIKA | JEDNO-CYLINDROWY, 2-SUWOWY, CHŁODZONY CIECZĄ |
ŚREDNICA | 72 mm |
SKOK | 72 mm |
POJEMNOŚĆ | 293,1 cc |
STOPIEŃ SPRĘŻANIA | 13,3:1 |
ZAWÓRY WYDECHOWE | BPV Systsem |
ROZRUSZNIK | ROZRUSZNIK ELEKTRYCZNY |
ZAPŁON | AC Kokusan – CRYFROWY CDI Z KONTOLĄ POMPY OLEJU |
ŚWIECA | NGK BR8ECM |
SYSTEM INDUKCJI | KLAPKA SSĄCA |
SMAROWANIE | MIESZANE |
PRZEPUSTNICA | Keihin PWK 38 |
SPRZĘGŁO | ZANURZONE W KĄPIELI OLEJOWEJ WIELOTARCZOWE |
PRZEŁOŻENIE PIERWOTNE | Z.27/72 |
SKRZYNIA BIEGÓW | 5 BIEGÓW |
PRZENIESIENIE NAPĘDU | ŁAŃCUCH |
OLEJ SILNIKOWY | SAE 10W/50 |